Sabtu, 2 April 2016

Karangan perihal "cara-cara kamu menjaga keselamatan diri ketika menunggang basikal di jalan raya".


Soalan:

Kamu selalu menunggang basikal untuk pergi dan pulang dari sekolah.

Ceritakan cara-cara kamu menjaga keselamatan diri ketika menunggang di jalan raya.

     Setiap hari saya menunggang basikal untuk ke sekolah yang  terletak kira-kira tiga kilometer dari rumah saya.  Saya terpaksa melalui sebatang  jalan raya yang sibuk. Oleh yang demikian,  saya terpaksa mengamalkan  langkah-langkah  keselamatan agar tidak terjadi perkara yang buruk.

     Setiap hari saya akan turun awal untuk ke sekolah. Saya berbuat demikian untuk mengelakkan menunggang dalam keadaan tergopoh-gapah dan melulu. Sekiranya saya terlewat sudah pasti saya terpaksa menunggang dengan laju tanpa menghiraukan keselamatan diri.

     Sebelum menunggang,  saya memeriksa basikal saya terlebih dahulu. Saya memastikan brek, tayar dan komponen lain dalam keadaan baik. Hal ini saya lakukan  kerana menyedari bahawa sekiranya brek dan tayar rosak, basikal tersebut tidak selamat untuk ditunggang.

   Selain itu, saya juga memakai topi keledar dan jaket keselamatan yang memantulkan cahaya. Jaket dan topi keledar yang memantulkan cahaya amat penting agar pengguna jalan raya yang lain boleh melihat saya dengan lebih jelas. Banyak kemalangan terjadi kerana pemandu kenderaan lain  tidak dapat melihat kita dengan jelas.

     Ketika menunggang di jalan raya, saya sentiasa berhati-hati.  Saya mematuhi semua undang-undang dan peraturan jalan raya. Saya juga menunggang di laluan basikal. Saya melintas di tempat melintas yang dikhaskan. Saya juga menunggu semua kenderaan berhenti terlebih dahulu sebelum melintas.


    Setelah tiba di sekolah, saya meletakkan basikal di tempat yang disediakan. Saya juga mengunci terlebih dahulu basikal  saya.  Saya memastikan keselamatan diri dan basikal sentiasa terjaga.  

Label: ,

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama