Khamis, 17 Mac 2016

Karangan cerita "Hobi dan Faedahnya"



Karangan cerita

Soalan:

Semua orang mempunyai hobi kerana hobi memberi pelbagai faedah kepada kita.
Ceritakan tentang hobi kamu dan faedah yang kamu peroleh daripada hobi tersebut.

       Hobi ialah kegiatan atau aktiviti yang kita lakukan pada waktu lapang. Boleh dikatakan semua orang mempunyai hobi yang tersendiri. Antara hobi yang selalu dilakukan ialah memelihara haiwan kesayangan, membaca novel, berkebun, bermain permainan komputer, memancing, menonton televisyen dan sebagainya.
      
     Seperti orang lain, saya juga mempunyai hobi . Hobi saya ialah bermain bola sepak. Hobi ini saya lakukan pada waktu petang selepas belajar dan menyiapkan kerja sekolah yang diberi oleh guru.
    
     Saya bermain bola sepak di satu kawasan lapang bersama rakan-rakan yang tinggal berdekatan dengan rumah saya. Biasanya kami mula bermain pada pukul 5.30 petang.  Kami sering mengadakan perlawanan sesama sendiri. Ibu bapa saya memberikan galakan kepada saya dengan membeli kasut bola dan sebiji bola sepak yang bermutu. Hal ini kerana hobi bermain bola sepak banyak faedahnya.
     
     Melalui hobi ini saya dapat menyihatkan badan. Apabila bermain bola sepak, saya menggunakan banyak tenaga dan pergerakan.  Lemak dan kalori yang berlebihan dapat dibakar. Dengan ini berat badan saya dapat dikawal dan mengelakkan terjadinya obesiti.
    
    Selain itu, melalui hobi ini saya mendapat ramai kawan. Secara tidak langsung saya dapat belajar bergaul dengan orang lain dan merapatkan hubungan persahabatan dengan jiran-jiran saya. Jiran-jiran sangat penting kepada kita kerana merekalah yang akan membantu kita jika menghadapi masalah.
   
    Seterusnya, dengan   bermain bola sepak saya dapat meningkatkan kecergasan mental dan fizikal. Hal ini demikian kerana  dalam permainan bola sepak kita perlu mahir mengawal bola dan melakukan tendangan yang baik. Kita juga perlu cepat berfikir dan bertindak sekiranya ingin mencapai kemenangan.

    
      Kesimpulannya, hobi bermain bola sepak yang saya lakukan ini memberi pelbagai faedah. Hobi ini akan saya teruskan dan amat  berharap suatu hari nanti saya dapat mewakili sekolah dalam permainan ini.

Label: ,

1 Ulasan:

Di 16 April 2020 pada 2:11 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Terima kasih atas bantuan karangan in jadi saya boleh membuat rujukan
Tengtang ini tq

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama