Jumaat, 18 Mac 2016

Karangan cerita "Cara-cara menjaga keselamatan diri ketika menyertai lawatan sambil belajar"



Karangan cerita

Soalan:

Kamu  telah dilantik sebagai ketua kumpulan ketika  menyertai satu  lawatan sambil belajar ke suatu tempat yang menarik .

Ceritakan cara-cara kamu menjaga  keselamatan diri  dan rakan-rakan semasa bas berhenti di kawasan rehat dan rawat.

    Pada minggu lepas, saya dan rakan-rakan telah menyertai satu lawatan sambal belajar ke Melaka. Kami dibahagikan kepada lima kumpulan. Setiap kumpulan mengandungi 10 orang ahli.  Saya telah dilantik sebagai ketua Kumpulan Pintar. Salah satu tugas saya sebagai ketua kumpulan adalah untuk memastikan keselamatan ahli kumpulan dan diri sendiri.

    Apabila sampai di kawasan rehat dan rawat, kami semua turun dari bas. Saya sebagai ketua kumpulan meminta ahli kumpulan berbaris terlebih dahulu. Saya mengira bilangan ahli kumpulan agar mencukupi. Kemudian saya berpesan kepada semua ahli kumpulan agar sentiasa berhati-hati dan tidak merayau-rayau terlalu jauh dari kawasan rehat dan rawat tersebut.

     Kami semua berjalan dalam kumpulan masing-masing. Sekiranya hendak ke tandas,  saya meminta ahli kumpulan memberitahu saya terlebih dahulu. Saya juga memastikan ahli kumpulan pergi berdua-dua ke tandas atau ke kedai-kedai yang menjual cenderamata. Hal ini dilakukan agar kami tidak tersesat.

      Kemudian,  kami menuju ke kedai makan. Kami duduk dan makan  secara berkumpulan. Kami juga makan berhampiran dengan kumpulan yang lain. Hal ini dilakukan agar senang kami membayar harga makanan dan berkumpul semula untuk menaiki bas.

     Setelah selesai makan dan membayar harga makanan, kami berkumpul semula. Saya meminta ahli kumpulan saya mengira bilangan ahli. Setelah memastikan bilangan ahli kumpulan mencukupi, kami beratur untuk menaiki bas dan duduk di tempat masing-masing. Hal ini saya lakukan untuk memastikan tiada ahli kumpulan yang tertinggal bas.


   Setelah semua peserta lawatan  menaiki bas, Cikgu Mazlan meminta ketua kumpulan mengira semula ahli kumpulan masing-masing untuk memastikan semua orang  telah menaiki bas. Kemudian,  bas bergerak semula ke Melaka.

Label: ,

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama