Selasa, 15 Mac 2016

Karangan UPSR "Pengalaman menyaksikan sambutan ulang tahun Hari Malaysia"



Karangan pengalaman /cerita

Soalan:

16 September setiap tahun adalah ulang tahun penubuhan negara kita  Malaysia. Sempena hari ulang tahun tersebut, pelbagai acara diadakan di seluruh negara. Kamu dan rakan-rakan pernah menyaksikan acara  sambutan ulang tahun  tersebut. 

Ceritakan pengalaman kamu itu.

    Pada 16 September tahun lepas, saya dan rakan-rakan telah berpeluang menyaksikan ulang tahun sambutan hari penubuhan negara kita Malaysia. Sambutan tersebut telah diadakan di dataran perbandaran berhampiran tempat tinggal saya.

     Kami tiba di dataran perbandaran itu kira-kira pada pukul lapan pagi. Kami melihat orang ramai telah berkumpul sepanjang dataran. Mereka yang terdiri daripada pelbagai kaum mengibarkan Jalur Gemilang. Kami  berlima terus menyertai mereka sambil mengibarkan Jalur Gemilang yang kami bawa dari rumah.

    Seterusnya kami melihat pula perarakan kebudayaan oleh kaum-kaum utama di Malaysia. Mereka terdiri daripada Kaum Melayu, Cina, dan India. Mereka berarak dengan berpimpin tangan antara satu sama lain. Perarakan ini melambangkan perpaduan yang jitu antara kaum-kaum utama di Malaysia walaupun berbeza budaya dan agama. 

      Kira-kira pada pukul 9.30 pagi, saya dan rakan-rakan berpeluang pula menyaksikan perarakan kebudayaan oleh kumpulan etnik iaitu Bajau, Murut, Iban, Melanau, dan Orang Asli.  Mereka berpakaian tradisional mengikut budaya etnik masing-masing. Suasana sungguh ceria dan indah sekali dengan pakaian para peserta perarakan yang berwarna-warni. Kami berlima tidak melepaskan peluang merakam gambar sebagai kenang-kenangan.

      Acara terakhir yang kami saksikan pada hari tersebut ialah tayangan video pada skrin besar. Melalui tayangan ini, orang ramai berpeluang menyaksikan sejarah penubuhan negara kita Malaysia. Selain itu, video tersebut juga memaparkan keunikan negara kita yang terdiri daripada pelbagai kaum dan agama tetapi hidup bersatu padu antara satu dengan yang lain. Keadaan ini bertepatan dengan peribahasa Melayu iaitu "Bagai aur dengan tebing".

     Kami pulang ke rumah setelah semua acara selesai. Saya sangat gembira kerana berpeluang menyaksikan sambutan ulang tahun penubuhan Malaysia kerana mendapat pelbagai pengalaman dan pengetahuan mengenai  negara  kita Malaysia. Saya juga merasa bangga dan bertuah menjadi seorang daripada rakyat Malaysia.

Label: ,

8 Ulasan:

Di 2 Mei 2017 pada 9:00 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

terima kasih sebagai karangan anda..........

 
Di 2 Mei 2017 pada 9:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

best hebat

 
Di 2 Mei 2017 pada 9:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

best hebat

 
Di 7 Mei 2017 pada 4:27 PTG, Blogger Unknown berkata...

Wow, I loved this karangan. I can apply this in my exams

 
Di 18 Julai 2017 pada 11:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Oke

 
Di 3 Ogos 2017 pada 7:43 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Terlampau ringkas ayat dan kesalahan tanda baca but you try your best and I hope you are successful.😉😊

 
Di 2 September 2017 pada 2:57 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

✴OMG KARANGAN SANGAT MEMBANTUKAN...TQ FOR UR KIND SHARING 💯

 
Di 22 Julai 2019 pada 7:51 PTG, Blogger Unknown berkata...

THANKS BRO

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama