Rabu, 16 Mac 2016

Karangan cerita (tindakan) "Sesat di hutan"




Soalan:

Semasa menyertai satu perkhemahan pengakap berdekatan satu kawasan hutan, kamu dan rakan kamu ditugaskan mencari kayu api untuk memasak makanan dan kegunaan malam kebudayaan. Setelah selesai mencari kayu api kamu berdua  tidak menemui jalan keluar.

Ceritakan tindakan yang kamu dan rakan lakukan untuk keluar dari hutan tersebut.

      Persatuan pengakap sekolah saya telah mengadakan satu perkhemahan di tepi sebatang sungai berdekatan sebuah kawasan hutan. Aku dan seorang rakan telah ditugaskan oleh Cikgu Mazlan untuk mencari kayu api. Tanpa membuang masa aku dan rakanku Amirul terus menuju ke kawasan hutan berdekatan kawasan perkhemahan kami.

       Kami berjalan menelusuri sebatang denai di dalam hutan itu . setelah sampai di satu kawasan kami melihat terdapat sebatang pokok tumbang. Kami segera memotong ranting dan dahan-dahan kecil untuk dijadikan kayu api. Setelah selesai memotong dan mengikat kayu-kayu itu, barulah kami tersedar bahawa kami telah tersesat. Kami tidak dapat mengingati arah untuk pulang ke khemah semula. Kami berasa sangat takut tambahan pula, terdengar pelbagai suara yang pelik-pelik di dalam hutan itu. Aku segera menjerit memanggil Cikgu Mazlan dan rakan-rakan yang lain. Tetapi jeritan ku sia-sia sahaja.

      Setelah puas menjerit, kami pun duduk termenung sambil berfikir cara untuk keluar dari kawasan hutan itu. Kami berdua sepakat mencari jalan keluar. Kami berjalan menuju ke tebing sungai kerana pada pendapat kami lebih mudah menelusuri sungai untuk ke tapak perkhemahan. Kami juga teringat bahawa tapak perkhemahan kami terletak  di tepi sebatang sungai. Sambil berjalan kami mematahkan ranting-ranting kayu di sepanjang laluan kami.

     Hari semakin senja, namun kawasan perkhemahan kami masih belum ditemui. Kami bertambah takut apabila memikirkan ancaman binatang-binatang buas dan kegelapan malam menyukarkan pergerakan kami.  Setelah penat berjalan kami duduk berehat di tepi sungai tersebut. Tiba-tiba aku teringat bahawa aku ada membawa pemetik api bersama-sama.  Aku segera menghidupkan api menggunakan ranting-ranting dan daun-daun kering. Di samping untuk menghalau nyamuk dan keselamatan diri kami, aku berharap agar asap dari pembakaran tersebut dapat dilihat oleh Cikgu Mazlan dan rakan-rakan kami yang lain.

    Tidak beberapa lama kemudian aku terdengar namaku dipanggil. Rupa-rupanya Cikgu Mazlan dan beberapa orang rakan telah sampai ke tempat kami. Mereka memberitahu bahawa tindakan aku mematahkan ranting-ranting kayu dalam perjalanan dan asap daripada unggun api itulah yang membantu mereka menemui kami.

      Kami akhirnya terselamat. Cikgu Mazlan memuji tindakan kami yang dianggap bijak. Cikgu Mazlan juga mengingatkan kami agar lebih berhati-hati pada masa akan datang.

Label: ,

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama