Khamis, 12 Mei 2016

Karangan UPSR "Punca Berlakunya Kemalangan Jalan Raya"


Karangan fakta / perbincangan

Soalan:

Kemalangan jalan raya semakin meningkat setiap hari.

Bincangkan punca-punca berlakunya kemalangan di jalan raya.

Hampir setiap hari berita-berita mengenai kemalangan ngeri yang menyebabkan kecederaan parah, kehilangan nyawa dan kerugian harta benda disiarkan melalui media massa. Keadaan ini menunjukkan bahawa kemalangan adalah satu masalah serius yang sukar diatasi.

      Banyak faktor  yang menyebabkan berlakunya kemalangan jalan raya. Dalam hal ini, kecuaian manusialah yang menjadi penyebab utama. Ramai pemandu dan penunggang kenderaan yang gemar memandu secara cuai dan melulu. Mereka tidak mematuhi undang-undang dan peraturan jalan raya yang telah ditetapkan. Sebagai contoh, ada pemandu yang gemar memotong kenderaan lain di selekoh yang mempunyai garisan berkembar. Perbuatan begini amat berbahaya kepada diri sendiri dan pemandu lain.

     Selain itu, keadaan kenderaan juga merupakan punca kepada berlakunya kemalangan. Ramai pemilik kenderaan tidak menyelenggara kenderaan mereka  dengan baik. Keadaan ini menyebabkan komponen -komponen kenderaan seperti brek dan tayar tidak dapat berfungsi dengan baik. Hal ini menyebabkan kenderaan tidak dapat dikawal dengan baik dan mudah terbabas ketika memandu.

     Kemalangan juga berpunca daripada keadaan jalan raya. Jalan raya  yang berselekoh , berbukit , dan berlubang-lubang amat berbahaya kepada pemandu. Seseorang pemandu yang kurang pengalaman dan tidak biasa melalui laluan sebegini sukar untuk mengawal kenderaan mereka dan amat berisiko mengalami  kemalangan.

       Di samping itu, kemalangan jalan raya juga berpunca daripada pemandu kenderaan dan penunggang motosikal yang tidak memiliki lesen memandu.  Hal ini menyebabkan mereka tidak memahami undang-undang dan peraturan jalan raya dengan sepatutnya kerana tidak mendapat tunjuk ajar dan latihan yang diperlukan. Mereka akan terdorong memandu atau menunggang secara tidak berhemah.  Keadaan sebegini boleh menyebabkan berlakunya kemalangan di jalan raya.

     Kesimpulannya, banyak faktor yang menyebabkan berlakunya kemalangan di jalan raya. Untuk mengatasi masalah ini, semua pihak perlu menggemblengkan tenaga dan usaha secara lebih efektif lagi.

Label: ,

11 Ulasan:

Di 22 Oktober 2016 pada 9:07 PG, Blogger Unknown berkata...

bagus

 
Di 28 April 2017 pada 3:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

tolong betul kan ejaan please

 
Di 28 April 2017 pada 3:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

betul kan ejaan

 
Di 13 Julai 2017 pada 8:40 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Terima kasih

 
Di 8 Ogos 2017 pada 9:08 PG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

bagus sangat.

 
Di 4 September 2017 pada 10:23 PTG, Blogger Unknown berkata...

Hi saya orang

 
Di 25 Ogos 2018 pada 2:24 PTG, Blogger Unknown berkata...

Nice essay....💝💝💝

 
Di 24 Januari 2019 pada 3:38 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Karangan yg nice and wonderfull😂

 
Di 10 Julai 2019 pada 12:33 PG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Nice for my homework...😋😋😋

 
Di 26 September 2019 pada 4:07 PTG, Blogger Unknown berkata...

Contoh bahasa melayu upsr Karangan

 
Di 21 Februari 2021 pada 11:06 PG, Blogger Unknown berkata...

Manatap siakkk..boleh tiru


 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama