Rabu, 27 April 2016

Karangan cerita "Persediaan untuk Menyertai Pertandingan Bercerita"



Soalan:
Kamu menyertai satu pertandingan bercerita anjuran Persatuan Bahasa Melayu sekolah kamu.

Ceritakan persediaan yang kamu lakukan untuk menyertai pertandingan tersebut.

Pada minggu lepas, Persatuan Bahasa Melayu sekolah saya telah menganjurkan satu pertandingan bercerita. Saya turut mengambil bahagian dalam pertandingan tersebut untuk mengasah kebolehan saya bercerita di hadapan orang ramai. Sebelum menyertai pertandingan ini pelbagai persediaan saya lakukan.

    Dua minggu sebelum pertandingan tersebut berlangsung,  saya telah membeli sebuah buku cerita yang menarik sesuai dengan tema pertandingan tersebut. Setelah itu, saya membaca buku cerita tersebut beberapa kali sehingga saya benar-benar faham  jalan ceritanya.

    Setelah memahami cerita daripada buku tersebut, saya mula menghafal untuk mengingati ceritanya. Untuk menguatkan lagi ingatan saya, saya menulis semula cerita tersebut dalam buku catatan. Buku tersebut saya bawa ke mana-mana sahaja, dan membacanya jika ada waktu terluang.

     Seminggu sebelum pertandingan tersebut berlangsung, saya mula berlatih menyampaikan cerita tersebut. Mula-mula saya berlatih secara bersendirian di hadapan cermin di dalam bilik. Kemudian saya meminta kakak saya menjadi pembimbing. Kakak menggunakan segala pengetahuannya untuk membetulkan gaya dan intonasi suara saya ketika bercerita. Kakak memang mahir dalam teknik bercerita kerana dia pernah menjadi johan pertandingan bercerita peringkat sekolah menengah.

    Selain itu, saya meminta  ibu menjahit satu set lengkap pakaian yang akan saya pakai semasa pertandingan tersebut. Warna dan fesyen pakaian itu sesuai dengan tema cerita yang akan saya sampaikan. Hal ini perlu saya ambil berat kerana kesesuaian dan kekemasan pakaian peserta diberi penilaian khas oleh juri pertandingan.

   Pada malam sebelum pertandingan tersebut, saya tidur lebih awal daripada biasa. Saya bimbang jika terlewat bangun pada keesokan harinya. Sebelum tidur saya berdoa kepada Nya agar saya dapat bangun awal dan tidak gugup ketika menyampaikan cerita itu nanti.

     Pada hari pertandingan tersebut,  saya tiba lebih awal di sekolah berbanding hari-hari  lain. Apabila pertandingan berlangsung, saya dapat menyampaikan cerita dengan gaya yang tersendiri dan penuh keyakinan. Saya mendapat tepukan yang gemuruh daripada para penonton. Pada akhir pertandingan, saya telah dinobatkan sebagai johan.  Saya sangat gembira kerana usaha yang saya lakukan membuahkan hasil.

Label: ,

9 Ulasan:

Di 11 Mei 2016 pada 8:16 PTG, Blogger Unknown berkata...

Terima kasih ats perkongsian anda berikan kepada saya

 
Di 15 Mei 2016 pada 9:55 PTG, Blogger azlanaini berkata...

Terima kasih atas lawatan anda ke blog yang sederhana ini

 
Di 15 Mei 2016 pada 9:55 PTG, Blogger azlanaini berkata...

Terima kasih atas lawatan anda ke blog yang sederhana ini

 
Di 25 Jun 2016 pada 11:08 PG, Blogger Salam Endut - Root Gallery berkata...

sama sama.

 
Di 25 Jun 2016 pada 11:09 PG, Blogger Salam Endut - Root Gallery berkata...

sama sama.

 
Di 31 Januari 2017 pada 11:53 PG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Cantik...tapi panjang sangat

 
Di 31 Januari 2017 pada 12:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Terima kasih atas perkongsian anda.saya amat suka

 
Di 15 Mac 2017 pada 5:38 PTG, Blogger Unknown berkata...

syok syok saya tiru buat kerja sekolah

 
Di 16 Januari 2018 pada 4:37 PTG, Blogger kingprawn berkata...

sama jaffri

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama