Rabu, 4 Mei 2016

Karangan peribahasa "seikat bagai sirih serumpun bagai serai"


Soalan: 

Tulis sebuah karangan untuk menjelaskan maksud peribahasa "Seikat bagai sirih, serumpun bagai serai".

Suasana Kampung Panchor tiba-tiba kecoh.  Kejadian pecah rumah semakin kerap berlaku akhir-akhir ini. Ramai penduduk kampung menjadi mangsa dan mengalami kehilangan barang-barang berharga. Hal ini sangat merisaukan semua penduduk.

     Ketua kampung memanggil semua penduduk berkumpul di balai raya. Satu mesyuarat tergempar untuk mengatasi masalah tersebut perlu diadakan. Ketua kampung perlu berbincang dan meminta pandangan anak buahnya untuk mencari jalan penyelesaian terbaik.

    Ketika mesyuarat berlangsung, pelbagai pendapat diajukan oleh penduduk kampung. Beberapa orang penduduk kampung  mencadangkan agar ditubuhkan pasukan rondaan sukarela. Pasukan ini akan meronda di sekeliling kampung. manakala satu kumpulan lain pula mencadangkan agar setiap rumah mesti memasang penggera dan kamera litar tertutup.

    Setiap kelompok bertegas mempertahankan cadangan masing-masing. Mereka merasakan pendapat mereka yang paling sesuai untuk mengatasi masalah tersebut. Berlaku perang mulut yang hampir mencetuskan pergaduhan. Ketua kampung terpaksa bertegas untuk menenangkan keadaan.

     Untuk memuaskan hati semua pihak, ketua kampung mencadangkan diadakan undian untuk menentukan pendapat mana yang mendapat sokongan ramai. Apabila undian dilakukan, cadangan menubuhkan pasukan rondaan sukarela mendapat sokongan majoriti. Keputusan ini diterima sebulat suara dan semua penduduk kampung berpuas hati.

    Apabila pasukan rondaan sukarela ditubuhkan, penduduk kampung keluar bertugas mengikut jadual yang ditetapkan. Mereka bekerjasama menyediakan makanan dan minuman kepada para petugas. Kampung mereka kini aman damai kerana kesepakatan yang terbina. Segala masalah dan kesulitan mereka hadapi dan selesaikan bersama-sama. Keadaan hidup mereka seumpama peribahasa "seikat bagai sirih serumpun bagai serai".



seikat sirih
imej:  www.kompasiana.com

serumpun serai
imej:  cida.mempaneh.blogspot.com






Label: ,

1 Ulasan:

Di 18 Mac 2017 pada 10:13 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

ada kesalahan
Struktur ayat
Ejaan
Penanda wacana
Isi
Tanda baca

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama