Isnin, 2 Mei 2016

Karangan UPSR "Surat Kepada Sahabat"

Soalan:

Kamu menerima sepucuk surat daripada sahabat pena kamu  yang bertanyakan  tentang permainan-permainan tradisional yang popular di Malaysia.

Balas surat sahabat kamu itu selengkapnya.



                                                                                                                         No 19, Jalan Bendahara 2,
                                                                                                              Taman Bendahara, 
                                                                                                                       16100 Pengkalan Chepa,
                                                                                                                          Kelantan.

                                                                                                                         28 April 2016

Menemui sahabatku Abdul Rahman yang berada di Palembang, Indonesia. Doa saya semoga saudara dan keluarga berada dalam keadaan sihat sejahtera selalu. Surat saudara yang bertarikh 4 April 2016 telah saya terima pada awal minggu yang lalu. Terima kasih saya ucapkan atas ingatan saudara terhadap saya.

Saudara,

    Dalam surat tersebut saudara ada bertanyakan tentang permainan tradisional masyarakat di Malaysia. Sebenarnya, terdapat banyak pemainan tradisional yang popular di Malaysia. Antaranya ialah wau, gasing, dan congkak. Di sini saya akan menceritakan serba sedikit kepada saudara tentang permainan wau dan gasing.

    Permainan wau semangnya amat popular dalam kalangan masyarakat kampung terutamanya di negeri-negeri Pantai Timur Semenanjung Malaysia seperti Kelantan dan Terengganu. Pemainan ini selalunya dimainkan pada waktu petang dan ketika keadaan berangin kuat. Antara wau yang terkenal ialah wau bulan, wau daun, wau kucing dan wau burung.

      Permainan wau memerlukan kawasan tanah lapang yang agak luas seperti sawah padi, padang bola, atau tepi pantai.  Dalam permainan ini, dua orang pemain diperlukan iaitu seorang bertindak untuk memegang wau manakala seorang lagi sebagai juru ajung iaitu akan menerbangkan wau ke udara. Wau akan diterbangkan dari arah bertentangan dengan tiupan angin. Permainan ini amat popular dalam kalangan kanak-kanak dan juga orang dewasa lelaki. Kadangkala diadakan juga pertandingan wau antara penduduk kampung.

     Selain wau, permainan gasing juga amat terkenal. Menurut catatan sejarah, permainan ini telah terkenal semenjak zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi. Banyak jenis gasing yang terkenal di Malaysia antaranya ialah gasing jantung, gasing uri dan gasing berembang.  Kerja-kerja membuat gasing ini memerlukan kepakaran khas. Biasanya gasing tradisional diperbuat daripada kayu seperti kayu merbau, leban, jambu batu , dan kayu asam jawa. Pada masa kini, terdapat juga gasing yang dibuat daripada plastik. Gasing sebegini popular dalam kalangan kanak-kanak.

      Untuk bermain gasing kita memerlukan gasing dan juga seutas tali yang kukuh. Tali terlebih dahulu dililit pada jambul gasing. Kemudian gasing tersebut  dilemparkan ke tanah sambil menarik tali tersebut ke arah kita.

   Terdapat dua jenis permainan gasing yang popular iaitu gasing pangkah dan gasing uri. Gasing pangkah memerlukan kita memangkah gasing lawan yang sedang berpusing. Manakala permainan gasing uri pula menguji selama mana sesebuah gasing itu dapat berpusing.

Saudara,

      Bersama surat ini saya ada sertakan beberapa keping gambar tentang permainan wau dan gasing. Saya berharap agar saudara mendapat sedikit sebanyak gambaran akan permainan tradisional yang ada di Malaysia. Pada pendapat saya, di tempat saudarapun ada permainan tradisional yang tersendiri. Jika saudara sudi, bolehlah saudara menceritakannnya kepada saya.

         Sekian dahulu warkah saya pada kali ini. Sampai kita ketemu lagi dalam warkah yang lain pula. Sampaikan salam saya kepada kedua-dua orang tua saudara.

                                                                                                           
                                                                                                   Sahabatmu yang jauh
                                               azlan

                                                             


                                                                   







































Label: ,

3 Ulasan:

Di 12 Julai 2017 pada 10:03 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

sila masuk karangan bertajuk kepintingan makanan seimbang

 
Di 5 Ogos 2017 pada 2:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

please add karangan titled sambutan hari guru di sekolah
kamu.

 
Di 5 Ogos 2017 pada 2:02 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

please add karangan titled sambutan hari guru di sekolah
kamu.

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama