Isnin, 25 April 2016

Karangan UPSR "Faedah Hidup Bersatu Padu"



Soalan:

Rakyat negara kita, Malaysia terdiri daripada pelbagai kaum yang hidup bersatu padu.
Tulis sebuah karangan tentang faedah hidup bersatu padu dalam kalangan pelbagai kaum.

Malaysia ialah  negara yang unik kerana warganya terdiri daripada pelbagai bangsa dan suku kaum yang dapat hidup dengan harmoni. Walaupun setiap bangsa dan suku kaum ini mengamalkan agama, adat-resam dan cara hidup yang berbeza,  namun mereka dapat hidup dengan semangat perpaduan yang tinggi.

    Banyak faedah yang diperoleh apabila rakyat Malaysia hidup dalam keadaan bersatu-padu. Antaranya ialah kita dapat hidup dengan aman dan tenteram. Kesannya kita dapat belajar dengan tenang dan selesa di sekolah tanpa rasa bimbang akan keselamatan diri. Hal sebegini tidak dapat dinikmati oleh anak-anak di sesetengah negara. Ramai antara mereka tidak dapat ke sekolah kerana bimbang akan keselamatan diri.

      Seterusnya, melalui perpaduan yang jitu, rakyat Malaysia dapat bekerja dan mencari rezeki dengan baik dan selesa. Hal ini demikian kerana perpaduan yang wujud dalam kalangan rakyat pelbagai kaum dapat membantu pihak kerajaan dan swasta mewujudkan pelbagai kemudahan dan peluang pekerjaan untuk rakyat. Kita juga tidak berasa takut untuk keluar bekerja di mana-mana sahaja.

     Selain itu, perpaduan yang teguh dalam kalangan rakyat juga telah mewujudkan kestabilan dari segi politik dan ekonomi. Hal ini sudah pasti menarik minat para pelabur asing melabur dalam pelbagai sektor di negara kita. para pelabur tidak perlu risau akan mengalami kerugian dalam pelaburan kerana perpaduan yang wujud menjamin keamanan. Pelaburan ini akan membantu meningkatkan ekonomi negara kita.

      Akhir sekali,  perpaduan yang wujud dalam kalangan masyarakat pelbagai kaum juga telah menarik minat pelancong asing untuk melancong di negara kita. Para pelancong tidak risau akan keselamatan diri mereka sepanjang berada di negara kita. Mereka juga dapat menikmati pelbagai budaya yang ada di negara kita. Kedatangan pelancong asing ini memberi banyak peluang pekerjaan kepada rakyat negara kita seperti dalam sektor perhotelan, pengangkutan dan bidang kraftangan.

    Kesimpulannya, perpaduan kaum yang wujud di negara kita telah banyak memajukan negara kita dalam pelbagaai bidang. Oleh yang demikian, semua warga perlu memelihara dan mengekalkan semangat hidup bersatu-padu ini.


Label: ,

4 Ulasan:

Di 7 September 2018 pada 4:34 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

nub

 
Di 7 September 2018 pada 4:35 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

nub

 
Di 31 Julai 2019 pada 5:55 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

betul tu karangan ni nub xD

 
Di 9 September 2019 pada 7:34 PG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

terima kasih utk karangan nie...

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama