Selasa, 8 Mac 2016

Karangan UPSR keperihalan (cerita) "Persediaan menghadapi peperiksaan UPSR"


Soalan:

Persediaan awal untuk menghadapi peperiksaan amat penting agar kita berjaya dengan cemerlang.
Ceritakan persediaan yang kamu lakukan untuk menduduki peperiksaan UPSR.

   Semua murid berkeinginan mendapat keputusan yang cemerlang dalam setiap peperiksaan. Demikian juga dengan saya. Saya akan menduduki Peperiksaan UPSR pada tahun ini. Untuk memastikan saya berjaya dengan cemerlang pelbagai persediaan telah saya lakukan.

      Pada waktu petang setelah pulang dari sekolah, saya akan mengulangkaji pelajaran di rumah. Ulangkaji ini saya lakukan untuk mengukuhkan ingatan saya terhadap pengajaran guru pada hari tersebut. Dengan cara ini ingatan dan kefahaman saya terhadap sesuatu tajuk bertambah kukuh.

      Selain itu, pada waktu malam saya akan menyiapkan semua tugasan sekolah yang diberikan oleh guru. Sesuatu tugasan yang sukar atau tidak dapat saya selesaikan, saya akan bertanya kepada abang atau kakak saya. dengan cara ini saya dapat memahami tajuk-tajuk yang sukar dengan lebih baik lagi.

   Saya juga membentuk kumpulan belajar dengan rakan-rakan yang tinggal berhampiran dengan rumah saya dan belajar di sekolah lain.  Kami berbincang dan membuat latihan bersama-sama dengan menggunakan buku rujukan yang kami beli. Dengan cara ini saya dapat berkongsi idea dan pendapat. Banyak tajuk-tajuk dan corak soalan yang sukar dijawab dapat saya selesaikan apabila mengadakan perbincangan dengan rakan-rakan sekumpulan.

     Ketika berada di dalam kelas, saya memberi perhatian dan mendengar dengan tekun setiap pengajaran guru. Saya tidak segan untuk bertanya kepada guru sekiranya saya tidak memahami sesuatu perkara yang diajar.  hal ini demikian kerana  saya menganggap  setiap patah ajaran guru ialah ilmu yang amat bernilai harganya.

  Saya amat berharap dengan persediaan sebegini, saya akan lulus dengan cemerlang dalam Peperiksaan UPSR yang akan diadakan pada bulan September nanti. Saya ingin belajar di sekolah yang terpilih sepertimana kakak dan abang saya.
 

Label: ,

11 Ulasan:

Di 2 Ogos 2016 pada 9:15 PTG, Blogger Aq pendosa berkata...

 
Di 7 Ogos 2016 pada 11:50 PG, Blogger Unknown berkata...

terbaik

 
Di 18 Januari 2017 pada 6:45 PTG, Blogger nabilAmira berkata...

Hebat

 
Di 18 Januari 2017 pada 10:27 PTG, Blogger nabilAmira berkata...

Hebat

 
Di 16 April 2017 pada 8:41 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Terima kasih

 
Di 9 Jun 2017 pada 11:50 PG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

terbaik
balas

 
Di 20 Ogos 2017 pada 11:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

terbaik lah

 
Di 30 Ogos 2017 pada 7:59 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Memang terbaik

 
Di 2 September 2017 pada 6:18 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Boleh tak bagi rangka karangan??!!!!

 
Di 7 September 2017 pada 4:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Terima Kasih..... selepas ini, senang untuk saya menjawab soalan upsr... saya mencari idea yang saya senang ingat daripada karangan ini.....

 
Di 7 September 2017 pada 4:29 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

adakah karangan ini berdasarkan pengalaman anda sendiri ?

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama