Jumaat, 11 Mac 2016

KaranganUPSR cerita Tindakan yang dilakukan "Tindakan melihat murid tahun 1 menangis di sekolah"



Karangan Cerita (tindakan)

Soalan:

Kamu dan seorang rakan sedang berjalan ke kantin untuk rehat. Semasa dalam perjalanan kamu ternampak seorang murid tahun 1 sedang menangis.

Ceritakan tindakan kamu dan rakan ketika itu

    Setelah loceng rehat berbunyi, aku dan Syafikah terus bergegas ke kantin untuk makan. Sambil membimbit botol air,  kami berbual-bual tentang pelajaran. Tiba-tiba kami ternampak seorang budak perempuan sedang menangis di belakang kantin sekolah.

    Aku  mengajak Syafikah menyiasat perkara yang berlaku. Kami segera menuju ke arah budak perempuan itu. Aku bertanya sebab budak itu menangis. Namun dia tidak menjawabnya kerana ketakutan.
     Setelah beberapa kali memujuknya dengan pelbagai cara, akhirnya budak perempuan itu memberitahu bahawa dia kehilangan wang untuk membeli makanan. Dia menangis kerana sedih dan terasa lapar.

      Aku dan rakanku mengajak budak itu mencari wangnya di dalam kelas. Setelah mencari di dalam meja dan begnya, wang tersebut gagal ditemui. Kemudian kami berdua membawa murid tersebut bertemu dengan guru kebajikan murid sekolah kami. Ustazah Rosni iaitu guru kebajikan murid meminta aku menceritakan hal yang berlaku. Setelah beliau berpuashati dengan penerangan aku serta pengakuan budak tersebut, beliau memberikan wang sebanyak tiga ringgit kepada budak tersebut untuk membeli makanan di kantin. Wang tersebut adalah wang tabung kebajikan murid.

     Kemudian, aku,  Syafikah, dan budak perempuan itu segera menuju ke kantin untuk membeli makanan. Aku menolong budak perempuan itu membeli makanan dan minuman. Setelah itu, kami duduk di tempat yang disediakan dan makan bersama-sama. Budak perempuan itu mengucapkan terima kasih atas pertolongan kami berdua.

      Setelah loceng berakhirnya waktu rehat berbunyi, kami segera menuju ke kelas masing-masing. Aku dan Syafikah berasa sangat gembira kerana kami telah berjaya membantu murid lain yang ditimpa masalah.

Label: ,

10 Ulasan:

Di 12 Julai 2017 pada 9:36 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Good..

 
Di 2 September 2017 pada 10:32 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Good

 
Di 17 Mei 2018 pada 1:10 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

good

 
Di 27 Jun 2018 pada 8:35 PTG, Blogger Unknown berkata...

Good










 
Di 4 Julai 2018 pada 11:33 PG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

good









 
Di 8 Julai 2018 pada 3:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Bagus...mudah difahami.

 
Di 8 Julai 2018 pada 3:17 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Bagus..mudah difahami

 
Di 27 September 2018 pada 12:11 PTG, Blogger Unknown berkata...

G
GO
GOO
GOOD
GOODDDDDD

 
Di 3 April 2021 pada 8:18 PTG, Blogger AZMI berkata...

mohon copy n share ye cikgu

 
Di 3 April 2021 pada 8:19 PTG, Blogger AZMI berkata...

Mohon copy n share ye cikgu

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama