Rabu, 9 Mac 2016

Karangan UPSR "Bagaimana menulis karangan bahagian C yang baik?"

Bagaimana menulis karangan bahagian C yang baik?


Bahagian 1

Semua calon UPSR atau mana-mana calon  di semua peringkat peperiksaan ingin menulis karangan atau esei yang baik kerana hal ini yang akan menentukan markah yang bakal diperoleh oleh setiap murid atau calon. Tetapi persoalannya, bagaimana menulis atau menghasilkan karangan yang baik?

      Semua guru Bahasa Melayu menekankan hal ini dan memberikan tip-tip, petua atau kaedah yang hampir sama. Walau bagaimanapun, saya ingin menarik perhatian calon-calon UPSR tentang beberapa hal atau perkara asas yang perlu diperhatikan melalui tajuk saya pada kali ini "Bagaimana menulis karangan yang baik?"  Sebagai permulaan beberapa perkara asas perlu diketahui oleh murid-murid antaranya ialah:-

  •  Murid-murid atau calon perlu memahami kehendak soalan atau tajuk yang diberi. Hal ini    sangat penting supaya murid-murid tidak terkeluar daripada tajuk atau tugasan yang   diarahkan.  Ramai calon-calon tidak memahami kehendak soalan.

  • Murid-murid perlu mempunyai pengetahuan yang mencukupi (banyak) tentang sesuatu tajuk terutamanya karangan berbentuk fakta, ceramah, syarahan, ucapan dan perbahasan.


  • Murid-murid  juga perlu menguasai format penulisan yang betul sekiranya ingin menulis karangan berformat seperti syarahan, ucapan, ceramah, laporan, perbahasan, surat kiriman dan sebagainya. Kegagalan menguasai format penulisan menyebabkan calon dianggap tidak menjawab tugasan yang diberikan.

  • Murid-murid  juga hendaklah mencatat isi-isi penting yang akan ditulis dalam karangan  terlebih dahulu.


  • Isi-isi penting atau utama perlu dihuraian dan diberi contoh yang sesuai untuk menunjukkan isi tersebut relevan atau sesuai dengan tajuk.

  • Murid-murid perlu menggunakan perbendaharaan kata yang pelbagai dan tepat ketika menghuraikan isi-isi karangan. Elakkan penggunaan perkataan  yang berulang-ulang kerana hal ini menunjukkan kita ketiadaan idea atau miskin kosa kata. 


  • Jangan sesekali menggunakan isi yang sama atau mengulang isi dalam perenggan. Elakkan juga menulis dua isi utama dalam satu perenggan.

  • Penggunaan penanda wacana yang tepat sangat penting untuk menunjukkan wujudnya pertautan antara isi dalam setiap perenggan (adanya koheran).


  • Untuk peringkat UPSR, karangan dengan 4 isi yang ditulis dalam 4 perenggan lengkap sudah dikira mencukupi.

  • Murid-murid juga perlu menulis pendahuluan karangan yang sesuai iaitu pendahuluan yang dapat memberi gambaran isi-isi penulisan yang akan dikemukakan (ditulis).
  • Membuat penutup atau kesimpulan yang baik dan sesuai kepada isi-isi yang dibincangkan. Jangan menulis isi atau mengulang semula isi pada bahagian penutup atau kesimpulan.
Secara keseluruhannya, sesebuah karangan yang baik untuk peringkat UPSR seharusnya mempunyai  6 perenggan iaitu :-

1 perenggan pendahuluan.

4 perenggan isi.

1 perenggan penutup

Dengan jumlah perkataan keseluruhan antara 80 patah perkataan hingga 120 patah perkataan.


Sekian, terima kasih.


akan bersambung ke bahagian 2..

Label:

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama