Jumaat, 26 Februari 2016

Karangan fakta " Kepentingan menyertai kegiatan kokurikulum kepada murid-murid"



Karangan  Fakta

Soalan:

Kegiatan kokurikulum yang diadakan di sekolah adalah aktiviti penting yang perlu disertai oleh semua murid.
Tulis sebuah karangan tentang “kepentingan kegiatan kokurikulum kepada murid-murid.”  
      
Kegiatan kokurikulum ialah kegiatan luar bilik darjah yang merangkumi tiga bidang utama iaitu pasukan pakaian seragam, sukan dan permainan serta kelab dan persatuan. Semua murid-murid diwajibkan menyertai kegiatan – kegiatan ini. Hal ini demikian, kerana kegiatan kokurikulum amat penting kepada semua murid.
   
   Menyertai kegiatan kokurikulum dapat mengisi masa lapang dan mengelakkan daripada terbuang secara sia-sia. Sekiranya masa lapang tidak terisi dengan kegiatan kokurikulum,  berkemungkinan kita akan mudah terjebak dengan kegiatan yang negatif seperti melepak, menunggang dan berlumba motosikal secara haram. Kegiatan sebegini akan menjejaskan pelajaran kita.
     
   Selain itu, menyertai kegiatan kokurikulum juga dapat membantu kita menambahkan pengetahuan dan pengalaman.  Bukan semua pengalaman dan pengetahuan boleh diperoleh di dalam bilik darjah. Sebagai contoh, pengalaman berkhemah dan ilmu berkawad tidak di ajar oleh guru di dalam bilik darjah. Ilmu dan pengetahuan sebegini dapat kita peroleh apabila menyertai pasukan pakaian seragam seperti pengakap, tunas kadet remaja, dan persatuan bulan sabit merah.
      
    Seterusnya, dengan menyertai kegiatan kokurikulum murid-murid boleh melatih diri menjadi  orang yang berdisiplin, bertoleransi dan menyemai sifat setiakawan.  Hal ini demikian kerana,  melalui kegiatan kokurikulum kita akan selalu digalakkan untuk  menepati waktu, bertolak ansur dan  bekerjasama sesama rakan sepasukan. Contohnya, jika kita menyertai permainan bola sepak, kita perlu bekerjasama  dan saling bertoleransi dengan rakan sepasukan  untuk mencapai kemenangan.  
    
    Kegiatan kokurikulum juga adalah salah satu cara untuk kita membina keyakinan  diri dan belajar berhadapan dengan orang lain. Melalui kegiatan kokurikulum,  kita dapat berlajar dan berlatih  menguruskan persatuan dan kelab. Sekiranya kita aktif dalam aktiviti persatuan dan kelab yang kita sertai, guru-guru akan melantik kita menjadi pemimpin atau ahli jawatankuasa yang membantu guru mengendalikan persatuan dan kelab. Dari sini,  kita dapat membina keyakinan diri dan berlatih menjadi seorang pemimpin.


     Kesimpulannya, menyertai aktiviti kokurikulum  sangat penting kepada semua murid. Oleh itu, kita sebagai murid perlu menyertainya dan bergiat aktif dalam aktiviti luar bilik darjah ini.

Label:

5 Ulasan:

Di 14 Mei 2017 pada 2:30 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Tidak menepati tajuk

 
Di 10 September 2017 pada 10:04 PG, Anonymous LiA berkata...

Karangan yang bagus dan sedap dibaca

 
Di 10 September 2017 pada 10:05 PG, Anonymous LiA berkata...

Karangan yg bgs

 
Di 17 Mac 2019 pada 2:19 PTG, Anonymous IRFAN berkata...

NOOB Teruklah

 
Di 25 Januari 2020 pada 8:23 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Karangan yang bagus
Saya suka karangan awak
Hmm bagus3.

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama