Sabtu, 6 Februari 2016

Syarahan (pertandingan)




Syarahan  (pertandingan)

Soalan contoh:

Kamu akan mewakili sekolah dalam satu pertandingan syarahan. Tajuk syarahan tersebut ialah “Kepentingan disiplin kepada  murid-murid”.

Tulis syarahan kamu itu selengkapnya.
   
Yang mulia  Tuan Pengerusi Majlis, yang arif lagi bijaksana barisan panel hakim, Yang dikasihi guru-guru  serta hadirin sekalian.  Kepentingan Disiplin Kepada  Murid-murid”, itulah tajuk syarahan yang akan saya sampaikan pada hari ini.
  
Hadirin yang dimuliakan,
     Menurut Pusat Rujukan Persuratan Melayu, Dewan Bahasa Dan Pustaka Malaysia, Disiplin bermaksud “ latihan pemikiran dan kelakuan supaya boleh mengawal diri sendiri dan patuh pada tatatertib”. Daripada makna perkataan disiplin ini dapat kita fahami bahawa disiplin sangat mustahak  kepada murid-murid untuk mencapai kejayaan.
    Murid yang berdisiplin dapat mengawal tingkah laku mereka ketika berada di sekolah Keadaan ini akan menyebabkan mereka dapat menumpukan sepenuh perhatian terhadap pelajaran. Guru-guru juga dapat mengajar dengan sempurna.
     Selain itu, murid yang mempunyai disiplin akan bertanggungjawab terhadap pelajarannya. Mereka belajar dengan bersungguh-sungguh dan menyelesaikan tugasan yang diberi oleh guru dengan sempurna. Sikap sebeginilah yang akan membawa kejayaan yang cemerlang dalam pelajaran.

Hadirin sekalian,
     Disiplin juga amat penting untuk membentuk warganegara yang baik dan berakhlak mulia. Murid-murid yang telah terasuh daripada awal lagi dengan disiplin diri, akan dapat membentuk jatidiri  menjadi warganegara yang baik, bertatatertib dan berakhlak mulia. Keadaan ini sangat bertepatan dengan peribahasa Melayu, “Melentur buluh hendaklah dari rebungnya”.

      Oleh yang demikian, suka saya tegaskan di sini bahawa disiplin sangat penting bukan sahaja kepada murid-murid bahkan kepada semua orang. Hanya orang yang berdisiplin sahaja dapat mencapai kejayaan dalam semua bidang.

     Sekian, terima kasih.

Label: ,

1 Ulasan:

Di 14 Ogos 2019 pada 1:50 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Tolong tulis dengan besar lagi.

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama