Isnin, 8 Februari 2016

"Catatan"


Catatan  (beberapa hari)

Contoh soalan:

Kamu dan rakan-rakan kamu telah mengikuti perkhemahan pasukan  beruniform yang dianjurkan oleh unit beruniform sekolah kamu di sebuah kawasan hutan lipur.
Tulis sebuah catatan sepanjang kamu mengikuti perkhemahan tersebut.

Sabtu, 15 Januari 2016
Pagi-pagi lagi kami berkumpul di perkarangan sekolah. Aku dan rakan-rakan sangat ceria kerana kami  akan menyertai satu perkhemahan yang dianjurkan oleh unit beruniform di sebuah kawasan hutan  lipur.
    Kira-kira pada pukul  8.00  pagi, bas yang disewa khas untuk membawa kami tiba . kami segera memasukkan peralatan perkhemahan dan barang-barang yang akan kami bawa ke tempat meletak bagasi. Kemudian kami beratur untuk manaikki bas.
   Setelah tiba di kawasan perkhemahan, kami terus menurunkan barang-barang daripada bas. Guru pengiring kami, Cikgu Khairul dan Cikgu Amir  mengarahkan kami mendirikan khemah mengikut  kumpulan masing-masing. Kami bekerjasama mendirikan khemah  tersebut.

Ahad, 16 Januari 2016
     Kami bangun awal pagi. Setelah mandi dan solat  Subuh berjemaah, kami pun menyediakan makanan untuk sarapan  pagi.  Setelah selesai sarapan, kami berbaris mengikut kumpulan masing-masing. Cikgu Amir segera menerangkan aktiviti yang akan kami lakukan sepanjang hari tersebut.
     Aktiviti  pertama yang akan kami lakukan ialah merentas hutan lipur melalui trek pejalan kaki yang telah disediakan. Kami dikehendaki mencatat nama tumbuh-tumbuhan yang kami temui dalam perjalanan nanti.
    Pada sebelah  petang pula kami membuat latihan untuk persembahan kebudayaan yang akan dijalankan pada malam nanti. Aku dan kumpulanku dikehendaki mempersembahkan dikir barat bertemakan perpaduan. Kami semua berlatih dengan tekun agar persembahan kami pada malam nanti berjaya.

Isnin, 17 Januari 2016
     Setelah bersolat subuh dan bersarapan, Cikgu  Amir mengarahkan kami berbaris mengikut kumpulan. Pagi ini kami akan melakukan aktiviti terakhir iaitu  pertandingan kawad antara kumpulan. Kami bersungguh-sungguh melakukan aktiviti ini kerana ingin menjadi johan.
   Setelah selesai pertandingan kawad,  kami diarahkan untuk mengemas khemah dan barang-barang. Kami juga bergotong-royong membersihkan kawasan sekitar tapak perkhemahan kami. Setelah selesai, kami memasukkan barang-barang dan peralatan ke dalam bas.  Menjelang tengahari kami pun bertolak pulang.

     Walaupun  perkhemahan kami hanya selama tiga hari dua malam, tetapi kami mendapat banyak pengalaman.  Aku akan menyertai perkhemahan seperti ini lagi pada masa akan datang.

Label:

9 Ulasan:

Di 12 Oktober 2016 pada 6:57 PTG, Blogger Unknown berkata...

Banyak kesalahan umum

 
Di 12 Februari 2017 pada 10:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Format ni betul kann....

 
Di 12 Februari 2017 pada 10:27 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Format ni betul kann....

 
Di 12 Februari 2017 pada 10:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Format ni betul kann..

 
Di 17 Mac 2017 pada 2:11 PTG, Blogger microcontroller man berkata...

harap betul

 
Di 24 Mac 2017 pada 12:56 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Boleh tahan:-) good

 
Di 23 Julai 2017 pada 7:28 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Karangan yg bagus

 
Di 9 Mei 2018 pada 10:38 PG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

sikit dan sangat short je!!!

 
Di 5 Ogos 2018 pada 5:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

ye karangan yang pendek cuba lagi

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama