Sabtu, 9 April 2016

Karangan Peribahasa “ Bagai aur dengan tebing”



Karangan Peribahasa:

Soalan:
Tulis sebuah karangan untuk menjelaskan maksud peribahasa “ Bagai aur dengan tebing”

     Kampung Pasir ialah sebuah perkampungan yang terletak di tebing sungai Kelantan. Kebanyakan penduduk kampung ini bekerja sebagai penoreh getah. Terdapat juga antara mereka yang bekerja sebagai nelayan sungai.

     Penduduk Kampung Pasir hidup bersatu-padu. Mereka saling menolong dan bekerjasama.  Segala masalah mereka selesaikan bersama-sama secara bijaksana. Walaupun sekali-sekala berlaku perselisihan pendapat, namun mereka tidak pernah bermasam muka.

     Sekiranya ada antara penduduk yang mengadakan kenduri-kendara, mereka akan beramai-ramai menolong menyediakan peralatan seperti memasang khemah, menyusun kerusi meja, dan memasak nasi serta lauk-pauk. Begitu juga jika berlaku kematian. Mereka akan membantu menguruskan jenazah sehingga selesai dikebumikan.

     Pada penghujung tahun lepas, Kampung Pasir telah dilanda banjir besar. Hujan yang lebat menyebabkan  air Sungai Kelantan melimpahi tebing. Banjir besar ini telah menghanyutkan beberapa buah rumah penduduk. Banyak juga rumah yang rosak teruk.  Ramai penduduk terpaksa berpindah ke sekolah di Kampung Pasir. Ketika berada di pusat pemindahan, penduduk Kampung Pasir bekerjasama memasak makanan.

     Setelah banjir tersebut surut,  penduduk Kampung Pasir bekerjasama membersihkan kawasan kampung dan rumah-rumah mereka daripada sampah-sarap dan lumpur.  Mereka juga bergotong-royong membaiki rumah-rumah yang rosak.  Selain itu, mereka juga membina pondok-pondok sementara untuk penduduk yang kehilangan rumah kerana dihanyutkan banjir. Mereka tidak pernah mengeluh walaupun terpaksa mengorbankan masa dan tenaga.


   Demikianlah keadaan hidup  penduduk Kampung Pasir. Sikap kerjasama dan saling membantu dalam kalangan mereka amat sesuai  dengan maksud peribahasa “Bagai  aur dengan tebing”. Sikap sebegini juga amat bertentangan dengan satu lagi peribahasa Melayu yang berbunyi “ Bagai enau di dalam belukar”.

Label: ,

3 Ulasan:

Di 2 Mac 2019 pada 2:20 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

bagus

 
Di 3 November 2020 pada 5:59 PTG, Anonymous Zach Herron berkata...

Hai semua. Nama Saya Zach Herron. I'm now only learning Malay. This helped. Thank you. I'm American btw. Came to malaysia for a concert .

 
Di 3 November 2020 pada 6:00 PTG, Anonymous Zach Herron berkata...

Bagusnya . Saya American learning Malay.

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama