Sabtu, 14 Mei 2016

Karangan UPSR "Faedah-faedah apabila persekitaran sekolah dan bilik darjah ceria"


Soalan:

Kebersihan dan keceriaan persekitaran sekolah dan bilik darjah hendaklah selalu dijaga.

Bincangkan faedah-faedah apabila persekitaran sekolah dan bilik darjah bersih dan ceria.

    Persekitaran sekolah dan bilik darjah amatlah perlusentiasa  berada dalam keadaan bersih dan ceria. Hal ini sering diberi perhatian yang serius oleh pihak sekolah. Pelbagai cara telah dilakukan untuk memastikan persekitaran sekolah dan bilik darjah sentiasa bersih dan ceria seperti mewujudkan taman di kawasan sekolah dan menghias bangunan sekolah dengan mural yang menarik.

    Pelbagai faedah diperoleh sekiranya persekitaran sekolah dan bilik darjah berada dalam keadaan bersih dan ceria. Antaranya dapat menarik minat murid untuk berada di sekolah. Persekitaran sekolah dan bilik darjah yang bersih dan ceria membuatkan seseorang murid berasa tenang dan selesa . Hal ini akan mendorong murid-murid untuk selalu datang ke sekolah. Secara tidak langsung masalah ponteng sekolah dapat diatasi.

     Selain itu, sekolah dan bilik darjah yang bersih dan ceria juga mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih kondusif. Suasana sebegini akan memudahkan murid-murid menguasai ilmu pengetahuan yang dipelajari dan seterusnya mendapat kecemerlangan dalam peperiksaan. Kecemerlangan murid dalam peperiksaan adalah  kecemerlangan sekolah.

    Sekolah dan bilik darjah yang ceria juga akan menaikkan imej sekolah di mata masyarakat sekitar. Ibu bapa sudah tentu menyukai sekolah yang bersih dan ceria. Mereka pasti  berbangga sekiranya sekolah di kawasan tempat tinggal mereka memilikki persekitaran yang bersih dan  ceria. Hal ini akan mendorong mereka untuk menghantar anak-anak mereka belajar di sekolah tersebut.

   Di samping itu, persekitaran sekolah yang ceria juga akan mewujudkan suasana yang lebih selamat. Sekolah yang sentiasa bersih dan ceria akan menjauhkan serangga dan haiwan berbisa seperti kala jengking, lipan  dan ular yang boleh mengancam keselamatan warganya. Ibu bapa pasti berasa  yakin dengan keselamatan anak-anak mereka ketika berada di sekolah.

   Kesimpulannya, persekitaran sekolah dan bilik darjah amat berfaedah kepada semua orang. Oleh itu setiap warga sekolah perlu memainkan peranan bersama agar sekolah kita sentiasa bersih dan ceria.

Label: ,

4 Ulasan:

Di 13 Ogos 2017 pada 10:06 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Ulasan yang menarik~

 
Di 13 Ogos 2017 pada 10:08 PTG, Anonymous Tanpa Nama berkata...

Ulasan yang lucu dan menarik

 
Di 13 Ogos 2019 pada 11:44 PG, Blogger Nisha,@kumar3422.com berkata...

Karangan yg baik

 
Di 13 Ogos 2019 pada 11:45 PG, Blogger Nisha,@kumar3422.com berkata...

Karangan yg baik

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama