Rabu, 5 Julai 2023

"Karangan Pidato - Kesihatan mental"


Soalan : Kamu dikehendaki menyampaikan sebuah Pidato bertajuk "Jaga Kesihatan Mental, Sihatkan Minda Kita" sempena minggu kesihatan di sekolah kamu.

Tulis Teks pidato kamu selengkapnya.


Yang saya hormoti tuan dan guru besar ,guru guru  rakan - rakan . Tajuk pidato saya pada pagi ini ialah " Jaga kesihatan  Mental , Sihatkan Minda kita " . 

Hadirin yang saya hormati , 

     Kesihatan Mental ialah kemampuan seseorang untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran . Selain itu , Kesihatan mental sering kali dikaitkan dengan individu yang  sentiasa  berfikiran positif . 

         Kesihatan mental amat perlu dijaga . Kesihatan mental  yang baik akan menghasilkan kualiti  hidup yang baik . Seorang itu mampu mengekalkan kehidupan yang yang harmoni dan  dapat menyertai aktiviti kemasyarakatan .

Hadirin yang saya kasihi,

          Gangguan kesihatan mental boleh terjadi disebabkan beberapa faktor . Antaranya ialah seseorang mempunyai masalah keluarga contohnya keluarga yang tidak bahagia atau berpecah belah. Selain itu, orang mengalami tekanan hidup  dan masalah kewangan juga  boleh terganggu mental

     Namun demikian , gangguan mental boleh diatasi dengan beberapa cara. Antaranya dengan cara mengamalkan pemakanan  seimbang dan sihat.  Ganguan Mental juga boleh diatasi dengan bersenam Secara teratur . Selain itu, sentaisalah berfikiran  positif dan menerima segala cabaran dengan minda terbuka juga mempakan cara yang baik untuk  mengatasi masalah gangguan mental . 

Kesimpulannya , Kesihatan mental yang baik akan menghasilkan gaya hidup yang cergas dan minda yang sihat.

Sekian, Terima kasih.


Label: ,

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama